Jak prowadzić konto na Instagramie i zdobywać followersów?

Kiedy zakładałam Instagram, był koniec 2013 roku. Wtedy miało go może dwóch moich znajomych, ciocia z USA i w sumie nikt więcej. Dodawało się zdjęcia z telefonu, obrabiało na filtrach z aplikacji i dodawało hasztagi. Nikt nie dawał długich opisów, nie robiło się presetów. Nic z tych rzeczy.

Po 8 latach prowadzenie Instagrama stało się czymś więcej niż hobby. Poza zdjęciami do feedu, dodajemy relacje, które nieraz mają lepsze zasięgi od wymuskanych zdjęć z profilu. Ba, dodanie zdjęcia przez influencera często  jest w cenie przeciętnej wypłaty, a najwyższe stawki za dodanie zdjęcia przekraczają milion dolarów za post!

Spytałam dwie popularne Instagramerki o to jak tworzą swoje treści i razem z nimi opowiem o tym jak prowadzić konto na Instagramie, dodawać zdjęcia i po prostu tworzyć. Będzie też o pieniądzach 😊

We wpisie wypowiada się:

Gosia – @voyagerkapl – znana z prowadzenia medycznego poniedziałku i pięknych presetów

Karolina @rudeiczarne_travelblog– najpopularniejszy Instagram o życiu na Malcie

Ewelina @ewelina.gac – mój Instagram, śledzony przez przeszło 20 000 osób

Jak prowadzić konto na Instagramie?

Co jest ważne w prowadzeniu konta? Tak naprawdę każdy ma na to swój sposób! Są osoby, które prowadzą konto regularnie, dodając treści codzienne. Jedni bazują na InstaStories, inni praktycznie ich nie dodają. I obydwa sposoby są spoko, ważne, żebyśmy z naszymi treściami czuli się naturalnie.

W tym wpisie dowiesz o tym jak prowadzić konto na Instagramie, w taki sposób, żeby było interesujące dla innych. O zdjęciach opowie Gosia znana jako Voyagerka, a o InstaStories – Karolina z bloga Rude i Czarne.

Jak przerabiać zdjęcia na Instagramie?

Niektórzy mówią, że trzeba mieć swój styl i się wyróżniać, inni, że konto musi być przede wszystkim spójne. Ile ludzi tyle opinii, ważne, żeby nasze konto podobało się nie tylko nam, jeśli chcemy przyciągnąć do niego większą publikę. Spytałam Gosi, która tworzy świetne presety i odpowiada m.in. za moje konto na Instagramie pod względem kolorów o to jak przerabiać zdjęcia na Instagramie. Niżej przeczytacie to, co opowiedziała.

Gosia – @voyagerkapl

Klucz do sukcesu na Instagramie

Opowiada Gosia, którą znajdziecie tu: @voyagerkapl

Zabrzmi to niezbyt poprawnie, ale jednak wielu z nas ocenia rzeczy po wyglądzie. W ciągu kilku sekund podejmujemy decyzję, czy coś nam się podoba, czy też nie. Dużo bardziej naszą uwagę przykuwają spektakularne lub piękne zdjęcia, które ułożone są spójnie w siatce profilu. Sami zastanówcie się, jakim profilom na Instagramie chętniej dajecie „obserwuj”? Czy tym chaotycznym, czy właśnie tym bardziej spójnym, które wyróżniają się swoją estetyką i kolorami? Nie mówię tu o sytuacji, gdy jesteśmy zachęceni czyimś poleceniem do zaobserwowania danego profilu, lub gdy szukamy konkretnej informacji i chcemy zaobserwować wybrany profil tylko ze względu np. na ciekawostki, wiedzę.

Jak dbać o spójny feed na Instagramie?

  1. Na Instagramie warto używać siatki do planowania zdjęć, np. aplikacji Preview, która pozwoli nam na spojrzenie na nasz „feed” z szerszej perspektywy i ustalić kolejność dodawanych zdjęć.
  2. Zadbać o kolorystykę zdjęć – w tym przypadku najlepiej „obrabiać” w jednym z programów – Lightroom, Snapseed lub VSCO. Jeżeli na początku ten temat to dla Was czarna magia, to warto zakupić gotowy zestaw presetów do Lightrooma i na nich ćwiczyć ustawienia. Dzięki presetom będziecie mogli szybciej obrabiać zdjęcia, które od razu będą wyglądać bardziej profesjonalnie. Jak już znajdziecie swoją kolorystykę, to starajcie się jej trzymać (np. motyw ciemnych, mrocznych zdjęć/ lub jasnych, pastelowych/ lub żywych, kolorowych).
  3. Pracować nad powtarzalnością – i nie mam na myśli ciągłego fotografowania np. Pałacu Kultury, ale wybrać sobie kilka póz (jeżeli to my chcemy być na zdjęciach), które będą się powtarzać co jakiś czas. Np. zawsze będziemy na zdjęciach na środku stojąc daleko, na środku stojąc blisko i np. po prawej lub lewej stronie kadru. Podobna sytuacja może odnosić się do budynków – np. chcemy sfotografować domek na tle gór – robimy zdjęcie z domkiem w samym środku kadru i np. po lewej stronie kadru. Takie zdjęcia powinny się przeplatać i powtarzać co 3-4 kolejne kafelki na feedzie. Dzięki tak powtarzającym się elementom, nasz nasz feed zacznie być bardziej spójny.
  4. Przeplatać zdjęcia z bliższym (zbliżenie) lub dalszym kadrem. Czyli najlepiej umieszczać na zmianę zdjęcia, na których np. my (lub wyżej wspomniany domek) jesteśmy blisko na zdjęciu, ze zdjęciami, na których stoimy daleko i nasza sylwetka jest malutka.
  5. Robić zdjęcia o określonej porze dnia – najgorsze światło do zdjęć jest w samo południe, polecam robić zdjęcia w okolicach wschodu lub zachodu słońca (lub po prostu do południa lub późnym popołudniem) – wtedy mamy „miękkie” światło, nasze rysy twarzy są łagodniejsze, i łatwym sposobem można uzyskać bardziej spektakularne efekty na zdjęciach (nawet nie będąc profesjonalnym fotografem). Oczywiście nie zawsze w podróży możemy sobie na to pozwolić, ale jak tylko będziecie mieć okazję, to warto skorzystać z dobrodziejstw naturalnego światła.

Nie ma innej metody niż ćwiczenia – należy robić duuuuużo zdjęć, szukać odpowiedniej dla nas kolorystyki i pracować nad własnym stylem. To wszystko zajmie więcej niż 1 dzień, dlatego należy sobie dać trochę czasu i nie poddawać się! Efekty na pewno pozytywnie Was zaskoczą. 😊

Jeśli chcecie skorzystać z niesamowitych presetów od Gosi i odmienić swoje zdjęcia, klikajcie tutaj: piękne presety. Szczególnie polecam pakiet W poszukiwaniu końca świata – wtedy będziecie mogli skorzystać z tych samych ustawień, które mam u siebie. Moim zdaniem (i nie tylko moim!) robią wrażenie.

Jak dodawać hasztagi?

Są różne szkoły dodawania hasztagów. Niektórzy mówią, że trzeba je wpisywać ręcznie, inni, że wystarczy dobrać konkretne # pod dane zdjęcie. Prawda jest taka, że wiele zależy nie tylko od hasztagów, ale też tematu, zdjęcia, algorytmu. Hasztagi to temat rzeka, który nieustannie się zmienia, dlatego warto śledzić trendy.

Warto wiedzieć, że hasztagi wpływają na zasięg i polubienia, ale bardzo rzadko przychodzi nam z tego większa ilość obserwujących. Wiele oczywiście zależy od tematu, ale przy zasięgach rzędu 10 000 można liczyć na 5,10 osób – czasami nawet mniej.

Kiedy dodawać zdjęcia na Instagramie?

Warto sprawdzić w statystykach, kiedy nasi obserwujący są aktywni. Zazwyczaj jest to rano lub wieczorem – warto testować różne opcje. Można sprawdzić aktywność obserwujących przez opcję live – widać ile osób spośród naszych obserwowanych jest obecnie aktywnych.

Angażujące stories na Instagramie?

O to jak tworzyć Stories na Instagramie spytałam Karoliny, której relacje codziennie oglądają tysiące obserwujących. Od kilku lat prowadzi podróżniczy Instagram razem ze swoim partnerem, Piotrkiem. Jeśli jeszcze nie znacie tej uroczej pary, która mieszka na Malcie, znajdziecie ją pod adresem @rudeiczarne_travelblog

Jak tworzyć InstaStories?

Opowiada Karolina @rudeiczarne_travelblog

Podstawą angażujących stories na Instagramie jest złapanie dobrego kontaktu ze swoimi obserwatorami. Przede wszystkim dobrze jest zwracać się do nich bezpośrednio, reagować na ich wiadomości, reakcje. Do tego bardzo dobrze jest, jeśli obserwatorzy czują, że mają wpływ na to, co jest u Ciebie publikowane. Dlatego też bardzo fajnie, jeśli tworzysz treści angażujące – quizy, zadajesz pytania, na które obserwatorzy mogą odpowiadać, pozwalasz im głosować i bierzesz pod uwagę ich zdanie, opinie.

Im większą więź zbudujesz ze swoimi obserwatorami, zmniejszysz dystans między sobą a nimi, tym lepiej będą odbierać Twoje stories. Dlatego też warto się przełamać i dużo opowiadać do kamery, dzięki czemu obserwatorzy czują, że mówisz do nich. Dobrze jest też, poza opowieściami o odwiedzanych miejscach, atrakcjach, opowiadać też o sobie. Im lepiej obserwator Cię pozna, tym głębsza będzie między Wami więź. I tym chętniej będzie wracał do Twoich stories, by posłuchać co masz do powiedzenia. Nie ma też co ukrywać porażek, przykrych sytuacji np w podróży. Każdy z nas jest człowiekiem, lukrowany świat przestaje być autentyczny. Każdy z nas ma jakieś problemy, każdy z nas ponosi porażki. Najważniejsze na stories to po prostu być sobą.

Z własnego doświadczenia wiemy też, że obserwatorzy coraz mniej przepadają za filtrami na stories – np. wygładzanie twarzy, dodatkowe efekty. Ma być prawdziwie, bez udoskonalania. Treści na stories mają nieść jakąś wartość – opowiadać jakąś historię, która będzie ciekawa, będzie wnosić coś nowego do życia, da jakąś nową wiedzę. Ileż można bowiem słuchać „O! Jak tu pięknie!”. Każdy może samodzielnie ocenić na podstawie filmu czy zdjęcia, czy jest pięknie. Natomiast ze zdjęcia czy filmu nie wywnioskuje, co to za miejsce, z czego słynie, co warto o nim wiedzieć itd. Dlatego też im więcej wiedzy przekażesz w swoich stories, tym więcej osób zaangażujesz. A poza tym – po prostu bądź sobą, bądź naturalny, autentyczny. Bez udoskonaleń, bez ozdobników, bez lukru. Czasu cukierkowego świata odchodzą do lamusa J

Jak zdobywać obserwujących na Instagramie?

Przede wszystkim, nie tylko na swoim Instagramie! Owszem, tworzenie wartościowych i ciekawych treści jest ważne, bo najwięcej obserwujących zdobywa się z poleceń. Jednak warto robić projekty z innymi twórcami na Instagramie i udostępniać się wzajemnie! Poza tym, można korzystać z reklamy. Owszem, wiele osób mówi, że reklama obcina zasięgi, ale z drugiej strony, korzysta z niego wiele dużych kont, które na swoje zasięgi nie narzekają. Reklama na Instagramie pozwala nam dotrzeć do nowych grup odbiorców.

Jeszcze jedno – na mój Instagram regularnie wpadają twórcy, którzy mnie nie obserwują, ale zostawiają konstruktywny komentarz, bo wiedzą, że sporo osób mnie obserwuje i w ten sposób się reklamują. To też może być sposób. 🙂

Poza tym, followersów warto szukać na innych platformach – na Facebooku, np. na grupach tematycznych, na swoim blogu, YouTube czy na TikToku.

Znajdziesz mnie tutaj: @ewelina.gac

Jak zarabiać na Instagramie?

Zarobki na Instagramie to gorący temat. Co roku mówi się o kwotach osiąganych przez największych Instagramerów, którzy zarabiają miliony dzięki dodawaniu zdjęć i filmików. Jednak, wbrew pozorom, zarabianie na Instagramie nie jest aż tak proste, bo zdobycie zaangażowanej publiczności wymaga sporego nakładu pracy i czasu. Dziś skrótowo opiszę jak zarabiać na Instagramie, a jeśli będziecie tego potrzebować, któregoś dnia ten temat rozwinę.

Wiadomo, że ważne jest posiadanie społeczności. Nadal liczy się ilość followersów, ale też nisza czy zaangażowanie. Poza posiadaniem konta, warto je uzupełnić o dane, takie jak adres e-mail 🙂 wydaje się to proste, ale wiele osób o tym zapomina. Możemy liczyć, że ktoś nas znajdzie w gąszczu tysięcy innych kont, możemy też wziąć sprawy w swoje ręce i na początek:

  • zostawić do siebie kontakt w agencjach, które zajmują się influencer marketingiem,
  • szukać kontaktu do marek, z którymi chcemy nawiązać współpracę ,
  • zapisać się do grup np. na Facebooku, gdzie ogłaszają się firmy/ agencje.

Dodam, że wiele firm współpracuje z influencerami, którzy mają 5, 10 tysięcy followersów jako minimum. Poza tym, przy współpracy dochodzi kwestia wyceny. W przypadku Instagrama nie ma oficjalnych stawek i jest to skomplikowany. Owszem, najczęściej ilość obserwujących idzie w parze z ceną. Ale prawda jest taka, że niektórzy przy 15 000 followersach biorą więcej niż ci przy 30 000. Wiele zależy od tematu publikacji, konta itd.

Więcej o zarabianiu w kontekście bloga pisałam tutaj: Jak zarabiać na blogu? 

Jak prowadzić Instagrama?

Na ten temat można pisać i pisać, dlatego jeśli macie jakieś pytania piszcie je w komentarzu. Dajcie znać, czy chcecie dowiedzieć się więcej o Instagramie albo o pokrewnych tematach (poniżej wypunktuję te blogowe).

Podsumowując, prowadzenie konta na Instagramie – na Instagramie, a dokładnie na Stories trzeba stawiać na naturalność. Jednak z drugiej strony, lepiej, żeby siatka zdjęć była uporządkowana i przyciągała swoim niepowtarzalnym stylem. Tworzenie wartościowych i ciekawych treści jest ważne, żeby odbiorcy z nami zostali, przy czym zostanie zauważonym to dłuższy proces. Za to, na Stories najłatwiej tworzyć więzi i rozmawiać ze swoimi obserwującymi. 🙂

Więcej blogowych tematów znajdziesz tutaj:

2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here