
Jak rozwiązać problem z Airbnb
Kochani, nie ukrywam, że jednym z najczęściej poruszanych tematów wymienianych z wami w wiadomościach dotyczy rezerwacji noclegu poprzez portal Airbnb. Nie spodziewałam się, że tak wiele osób ma kłopoty z rezerwacją, zwrotem czy innymi formalnościami związanymi z tym serwisem. Chciałabym uzupełnić wiedzę internetową o kilka, moim zdaniem ważnych informacji, które mogą się przydać przy rezerwacji. Zapraszam również do części pierwszej.
Aktualizacja 2020
Zakładanie konta w Airbnb
Zapraszam do zapoznania się z wpisem: Jak założyć konto w AIRBNB
To nic trudnego- trzeba po kolei wypełniać pola, które są obowiązkowe (tj. dane osobowe, numer telefonu itp.). Moim zdaniem nie warto podawać zbyt wielu informacji na swój temat- możemy się przedstawić gospodarzowi w wiadomości prywatnej. W Airbnb obowiązuje kod zniżkowy od 80 do 130 zlotych na pierwszy nocleg- do pobrania tutaj. Jeśli wy go wykorzystacie, taką samą możliwość będę mieć i ja. 🙂
Sposób płatności w Airbnb
W regulaminie wyszczególnione są rodzaje płatności akceptowane przez portal. Więcej tutaj! UWAGA! przelewy bankowe, czy przelew Western Union do nich nie należą. Oczywiście, możemy przesłać gospodarzowi pieniądze w inny sposób, jednak nie mamy gwarancji ich zwrotu, kiedy doszłoby do nieoczekiwanej sytuacji (takiej jak problem z noclegiem lub oszustwo wynajmującego). Skargi do AIRBNB nie będą też rozpatrywane z prostego względu: nie dość, że nie wywiązaliśmy się z regulaminu, to nie płacimy im prowizji.
Przewalutowanie
Nie będę ukrywać, że to często czarna magia. Niby wszystko wiadomo, ceny podane są w złotówkach, a płaci się w euro lub dolarze. Jak mówi regulamin, waluta, w której dokonywana jest płatność, zależna jest od wybranej metody płatności i w niektórych przypadkach, od kraju zamieszkania. Jednak kiedy robiłam rezerwację na Węgrzech płaciłam w euro. Tak samo w Czechach. Dlatego też zakładam, że karta w euro jest konieczna. A co zrobić, jeśli nie mamy konta w euro, dolarze albo na Paypalu? Czy to się w ogóle opłaca? Szczerze mówiąc, zależy to od oferty. Pamiętajmy, że w przypadku płatności w innej walucie do ceny wynajmu trzeba doliczyć opłatę dla Airbnb i stawkę przewalutowania (ustalaną na bazie zewnętrznych źródeł), do tego dochodzi koszt przewalutowania (ten z banku) oraz koszt przewalutowania (“ryzyka”) Airbnb czyli dodatkowe 3%.
Aktualizacja: Warto sprawdzić jaka waluta jest ustawiona na koncie i dobrać odpowiednią kartę. Ja mimo że płaciłam kartą w euro lub dolarach miałam ustawione PLN przez co niepotrzebnie straciłam na przewalutowaniu. Kiedyś do wyboru były tylko EUR oraz USD, ale od 2018 roku możemy płacić również w PLN.
Zwroty
Ta sprawa wymaga cierpliwości. Jeśli wydaje nam się, że portal odda nam pieniądze w moment, bo przecież „nam się należą” jesteśmy w błędzie. Nam przypadkowo pobrali 21$ więcej za kolejny nocleg w LA. Niestety, po wcześniejszych doświadczeniach nie chciałam zostawić im ani grosza więcej, niż jest napisane. Proces odzyskiwania tej niewielkiej kwoty trwał równo miesiąc, po wymianie dziesiątek e-maili. Na szczęście zwrot dostałam na kartę w dolarach, bo jeśli zapłaciłabym kartą polską mogłabym się dodatkowo rozczarować. 🙂
Sytuacje nie do rozwiązania
Rozczarować można się na miejscu, tak jak zdarzyło się nam w amerykańskiej podróży. Czasami tak się zdarzy, że w trakcie rezerwacji, z przyczyn niezależnych od nas coś pójdzie nie tak. Np. zapłacimy, a rezerwacja nie zostanie dokonana. Owszem, dostaniemy zwrot, ale nie taki, jakiego oczekiwaliśmy. Taka sytuacja spotkała jednego z Was, ponieważ w momencie rezerwacji „padł serwer”. Z racji, że zapłata w USD poszła z konta w PLN, zwrot został dokonany na takie samo konto. Z powodu przewalutowania za nieudaną rezerwację trzeba było ponieść koszt w wysokości kilkunastu procent. Kolejno jeszcze raz zapłacić za rezerwację, tym razem udaną.
Z kim tu się właściwie rozmawia?
Nie mamy przypisanego opiekuna rezerwacji i na początku ciężko jest cokolwiek ustalić. Jak więc rozwiązać problem? Dzwonić i pisać, aż do skutku.
„Polski” numer na infolinię AIRBNB:
+48 22 30 72 000
Ważne! Nie wiem ilu konsultantów z Airbnb mówi po polsku i czy w ogóle tacy istnieją. Kiedy ja rozwiązywałam problemy związane z portalem zawsze komunikowałam się po angielsku. Jak już pisałam, zadzwoniłam też na rzekomo „polską” infolinię, gdzie powitano mnie po hiszpańsku.
E-mail do Airbnb
Sama pisałam z konsultantami na jeden adres e-mail [email protected] . Trzeba poczekać na odpowiedź, czasem napisać więcej niż raz.
Więcej problemów?
Niestety, wiem, że tak się zdarza. Sama miałam kilka takich sytuacji- poniżej je Wam podlinkuję. Niektóre da się rozwiązać, inne- niestety, nie do końca.
Czym płacić na Airbnb? O tym jak bezmyślnie straciłam pieniądze.
Airbnb dla firm. Jak wziąć fakturę i czy to w ogóle działa?
Kochani, mam nadzieję, że niewielu z Was będzie miało takie problemy. W końcu, urlopy są od tego, żeby odpocząć bez komplikacji.
Zapraszam na Facebook!